Celoteh 13: Dulu Puduraya, Kini Pudu Sentral - Adakah Hanya Sekadar Perubahan Nama?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Kalau kita naik kapai teghebang (kapal terbang) nak pi ke sesuatu tempat, first impression kita tentang tempat tu tentulah bergantung kat suasana lapangan terbang dia kan (serta bilik air nya..hehe). Kalau cantik, bersih & tersusun, seronok je tengok kan..kan..

So, bagi yang tak dak duit macam aku ni tentulah naik bas je. So, first impression penumpang bas, tentulah stesen bas kannnn..hehe..

Sebut stesen bas, teringat aku waktu pi Pudu Sentral aritu, dah cantik la ni. Tapi tak tau lah boleh bertahan berapa lama, kalau mentaliti masyarakat (termasuk aku) masih tak berubah, keadaan lama akan berulang..huhuhu..papun mari kita tengok perubahan yang dah dilakukan..baca saja..stakat yang termampu..(^_^)..


            Puduraya, stesen bas kita,
            Tersergam indah, di tengah kota,
            Dari jauh, sudah nampak nyata,
            Warna menarik, terpesona mata.

            Puduraya, stesen bas kita,
            Satu semanjung, pusatnya di sana,
            Berpusu-pusu, warga mengunjunginya,
            Ada berjalan kaki, ada yang berkereta.

            Puduraya, stesen bas kita,
            Menjadi nadi, nak balik raya,
            Hubungkan kota dengan desa,
            Hubungkan diri dengan sanak saudara.
       Puduraya kini bertukar nama,
       “Pudu Sentral” tertulis di papan tanda,
       Kaunter tiket tetap sama,
       Cuma kedudukan, sedikit berbeda.

       Melangkah kaki, terpegun terpesona,
       Hamparan permaidani, memenuhi suasana,
       Tanpa tangan, pintu terbuka (pintu automatic..hehe),
       Nampak kerusi, berbaris sempurna.

       Sungguh kagum, hati suka,
       Puduraya bukan seperti dahulukala,
       Dulu busuk, tak tau nak kata,
       Kini wangi, semerbak harumnya.

       Tapi hairan, sikap orang kita,
       Bukan nak kutuk, bukan nak mengata,
       Tak ada sivik, tak ada mata,
       Buang sampah, merata-rata (tong sampah banyak kot..uhuhu).

       Mata terpandang, si segak bergaya,
       Oh, abang polis rupa-rupanya,
       Sungguh mesra melayan, warga bertanya,
       Kalau berkenan, bolehlah merisik nama (di baju ada nama la..baca jela..hehe).

       Sungguh ramai, manusia berkunjung,
       Ada tempatan, ada pelancong,
       Tak kurang juga, Nepal yang melencong (tak tau la ada paspot ke tak..hehe),
       Kerusi penuh, duduklah aku mencangkung (unsur hiperbola di situ..hehe).  



Rungutan Sang Cengkerik: Sesungguhnya Kebersihan Sebahagian Daripada Iman...=)



16 comments:

♥ yaya alya ♥ said...

pandainye dia berpantun.. :)

Si Jagung said...

@♥ yaya alya ♥ :
xdela..merapu2 je tu..ohoho

+kasih+ said...

tu yg syok dan sentiasa ternanti2 catatan si jagung... ade je idea nak berpantun ye.... menarik...

Betol la bak kata jagung selagi Rakyat kita x ubah mentaliti dr segi kebersihan mmg x kemana... kadang2 tu cam sengaja jer... padahal bukan xde tong sampah... yg peliknye, keta ngn umah die pandey lak die nak bersih... tp bila berjalan selambe je maen campak2 sampah sesuke hati....

Cha_Haya said...

last naik bas kt pudu sentral thun lps.. mmg dh cntik.. tpi blum siap 100% waktu tu... rindu sgt nk pi sana.. ^^'

warga asing toksah kata la.. bkn nepal ja.. eee xsuka --!

Sis AI said...

Hahaha! Hmm.. Yela, lawa tu mmg lawa.. Tp lma2 msti ada je kotor2 Jagung.. Msyarakat kita ni kbersihan kurang terjaga. Lgi2 bab tandas..

Si Jagung said...

@+kasih+ :
haha..pantun yg xmacam pantun..marah a. samad said kalau tgok pantun camtu..ohoho..
d rumah tepaksa jg sniri kot, tak dak DBKL nak tolong bersih..haishh kesian DBKL..

@Cha_Haya :
hehe..da lama tu..la ni da siap dah..siap e-kon lagi..
mcam2 ada..nepal, bangla..tp nepal yg paling femes la ni..ohoho~

@Sis AI :
tula..kesian makcik jaga tandas..mentang2 da byar 3 kupang (30sen)..guna sesuka ati ja..haish..

Hani Shaa said...

hahaha . pantunn buad sendiri tuhh x pee

Si Jagung said...

@Hani Shaa :
haha..nak karang ayat pnjang2 saya xreti..karang ayat pendek2 la senang..hehe

Hani Shaa said...

tuhh larhhh , nape x p blaja gan a samad said . hehehe .

Si Jagung said...

haha..pening la kepala den blaja ngan dia..suma cakap da macm besajak..jenuh la nak cari maksod tesirat..hehe

mrs mell zally said...

lama x naik bas kat pudu.. kalau ade pun bas singgah sat ja kt bawah tue...

Si Jagung said...

@ mrs mell zally :
pegi la skali..sblom pudu brubah wajah lagi...haha...

my eyes for shine said...

wah ! kite tak penah pegi . haha . takut meyh~ .

Si Jagung said...

@my eyes for shine :
nati pegi la mlawat...haha..(ada ke org mlawat stesen bas??..tp xnek bas)..hehe

si kiut lavender said...

muhahah..sgguh indah pantunnya tuh...wuwuwuw

Si Jagung said...

@ si kiut lavender :
haha..indah la sgt..haha..puji ke perli tu..hehehe..(^^,)..